May 24, 2011

Antibiotic

Sambil aku menunggu Dr. Saiful yang nak check Ues dalam office dia yang serba sejuk semalam, aku baca-baca la health magazine yang disediakan. Came across this one article about antibiotic. Ye la sebab a day ago baru ambik ubat Ues dekat Pusrawi and this time doctor include antibiotic because two weeks ago, doctor just bagi ubat batok, selsema & cairkan kahak.  

So, what is it about the antibiotic?
Rupenya typical thinking of people is that (termasuk aku le tu)  kalau kene colds or flu, pegi clinic mesti expect ada antibiotic sekali kan? Its a WRONG mind set. Fungsi antibiotik hanyalah untuk membunuh bakteria dan BUKAN virus. Colds or flu; ataupun selsema is caused by viruses. So, if awal-awal doctor terus bagi antibiotik it doesn't cure the flu pun cuma bunuh bakteria je dalam badan. 
Bacteria

Masa aku belajar form 5 dulu, cikgu sains aku kate (aku baca dalam buku rujukan) virus selsema ni banyak jenis. Dalam 3ratus lebih. Kalau dia mati sekali pun dengan adanya ubat yang mampu membunuh dia, dia akan mutate atau ubah sel dia sendiri so that generasi selepas dia akan tetap hidup dan kebal dengan ubat yang membunuh tok nek mak abah dia sebelum tu. Manusia mmg tak boleh lari daripada terkena selsema sebab virus selsema ni terlalu banyak di pasaran. Setiap tahun virus ni akan mutate menjadi much stronger viruses.

Selalunya, kalau kita terkena la virus selsema ni, sekali tu je la kita kene and kite tak kan kene virus yang sama sebab badan kita dah build partial defense terhadap virus yang sebelumnya tu. Akan tetapi the next selsema yang kite akan kene ialah daripada virus selsema yang berlainan.

Flu Virus

Yang hebatnye, Masyallah... virus flu ni akan mengalami perubahan yang sangat besar setiap 10 tahun. Oleh yang demikian, every 10 years or so akan ada ramai orang mengalami jangkitan selsema yang luar biasa mcm kes wabak selsema H1N1 (swine flu). Kalau wabak, hanya affect certain area sahaja. However, dalam kes H1N1 ni, it is more than just a wabak tapi dah jadik pandemic sebab dah spread around the world.

Beberapa fakta yang sangat menarik tentang ANTIBIOTIC.

1. Antibiotic hanya akan terkesan pada bakteria yang replicate sel dia sendiri. Ada jugak bakteria yang tak replicate sel dia so, antibiotic tak akan berkesan untuk bunuh golongan bakteria ini.


2. Dalam badan kita ada bakteria 'so called 'baik' & 'jahat'. Actually, what does it mean is that some bacteria is good for the body and some are just not good for you. Antibiotic tak dapat nak kenal pasti kedua-dua jenis bakteria ni. Makanya, kedua-duanya akan terkorban kalau terjumpa dengan antibiotic..

3. Kenapa kalau dapat prescribe antibiotic nih dekat botol tu mesti tulih PERLU DIHABISKAN?
Selalunya kita makan mesti kita tak habiskan, betul tak? Sebab beberapa sudu pertama yang kita makan, kita dah rasa sihat sikit, kita ingat dah tak payah la nak makan lagi, but we are WRONG. The first few spoons of antibiotic hanya akan bunuh sel bakteria yang paling lemah. Hat kuat-kuat sume survive. Bukan takat survive tapi lepas tu depa boleh berubah dan jadik much more stronger bacteria. Kalau depa jumpak lagi antibiotic tu, antibiotic tu takkan buleh bunuh depa lagi dah.

4. Antibiotic mmg boleh mengganggu perkembangan sistem imunisasi dalam badan. Rupenye pemberian antibiotic kepada budak-budak yang berumur 2 tahun kebawah membuatkan mereka 3 kali lebih cenderung menghidap asma daripada budak-budak yang tidak diberi antibiotic.

5. Sebenarnya penggunaan antibiotic lebih kerap digunakan terhadap haiwan daripada manusia. dalam tempoh 30 tahun kebelakangan ini, penggunaan antibiotic terhadap haiwan meningkat sebanyak 600 peratus. Uuuiii.. banyak tu..

RENUNGAN: Menjaga kesihatan dalam Islam bukanlah sekadar luaran sahaja tetapi makanan rohani juga harus dititikberatkan. Jiwa yang tidak disantap dengan pengisian dan ilmu yang berfaedah akan terasa gersang. Akhirnya jiwa ini akan mencari sesuatu yang tidak baik sebagai mengisi kekosongan di dalamnya.



No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...