Jul 15, 2011

Terciptanya diriku untukmu

Cip rasa inspired untuk tulis post nih bila membaca akan hikmah disebalik creation of Adam and Hawa.

Disaat Allah swt jadikan Hawa itu tatkala Adam as sedang tidur. Ini kerana sekiranya lelaki yang berada dalam kesakitan, dia akan membenci. Wanita pulak, vice versa.

Lumrah seorang wanita apabila berada di dalam kesakitan, sayang dan cintanya semakin bertambah.. Seandainya kejadian Hawa itu disaat Adam as terjaga, mesti Adam akan berasa sakit apabila Hawa dikeluarkan daripada tulang sulbinya and a very high posibility Adam akan membenci Hawa. Therefore, Hawa dijadikan masa Adam tengah tidur so that Adam tak rasa kesakitan tu and tak membenci Hawa. Imagine tatkala wanita itu melahirkan seorang anak di saat dia sedang berjaga, makes her love and cherish her baby even more. More than her life itself.

Kenapa kejadian Hawa itu daripada tulang rusuk yang bengkok di sebelah kiri?

Sebabnya tulang rusuk yang bengkok tu functionnya to protect the heart. Therefore, tugas hawa itu adalah melindungi hati atau qalbu. Tu pasai wanita nih suka bermain dengan perasaan. Macam-macam rasa dia ada. Membuatkan wanita itu menjadi seorang ibu yang pengasih penyayang, companion yang attentive, juga sebagai seorang isteri yang taat dan setia pada suaminya. Adam pula diciptakan daripada tanah kerana beliau akan menjadi petani, tukang besi, tukang batu dan tukang kayu.. semua tu terdiri daripada kerja-kerja yang berat secara fizikalnya.

Oleh yang demikian, Adam, jangan lah underestimate atau memperlekeh-lekehkan perasaan kaum Hawa nih sebab itu adalah lumrah kejadian mereka. Allah create supaya mereka beremosi sebegitu. Sometimes bila wanita nih depa kata depa sedih tapi depa tak menangis. Believe me that they are crying.. But on the inside.

Jazakallah..

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...