Jul 13, 2011

COFFEE LOVER

Cip sangat gemarkan coffee. Tapi bukan lah setakat coffee biasa-biasa ni. Dalam keadaan yang very stressful, Cip boleh order triple shot of espresso. Yang biasa cuma double shot je. Dengan adanya Davidoff Espresso ni di rumah, hurmmm... rasanya addiction Cip to coffee makin teruk tak?? 



Local Coffee yang sedap?

Cip tak try semua local coffee but the best one yang berkenan di hati Cip ialah kopi Hang Tuah & kopi cap Tupai. Both yang kasar.



Kopi Hang Tuah ni dah established sejak tahun 1958. Sejak setahun kite merdeka lagi. Just imagine berapa lama ia berada di pasaran. Packaging dia tak pernah berubah. Macam tu la dari dulu. Cuma past few years je dia buat packaging baru mcm dalam gambar tu. Kenapa Cip kata Kopi Hang Tuah ni bagus? Sebab kopi ni pure koko yang di'roast'kan dengan mentega. Takda campuran bahan chemicals lain macam kopi-kopi yang ada sekarang nih. 

Yes, most of kopi dipasaran (especially yang murah-murah tu) sekarang banyak sangat campuran dengan chemicals yang bila diminum selalu akan bagi long-term effect kat badan kita. 

Nak tau coffee tu ada banyak bahan chemicals or not? Ada satu cara. Kalau lepas kite minum kopi tu dan bau yang terhasil bila kite buang air kecil terlalu kuat, maksudnya kopi tu banyak sangat campuran chemicals.

From experience Cip sendiri, kopi Tongkat Ali Power Root la yang banyak sangat chemicals. Tak caya boleh cuba buat experiment sendiri. 

Nescaffe ok ke?

Nescaffe Cip minum jugak tapi Cip dah stop sebab setiap kali minum Cip akan kene gastrics dan angin satu badan yang sangat melampau especially kalau tak isi perut dengan sebarang makanan. 
Cip tak berapa pasti pasal Nescaffe nih tapi last time masa Cip bawak arwah ibu Cip pergi berubat di Beranang, Ustaz tu pesan dalam tempoh berubat dgn dia, kene berpantang dari minum nescaffe. Kalau minum je nescaffe, terus kene start berubat dari mula balik.

Most probably sebab caffeine level dalam Nescaffe terlampau tinggi sehinggakan orang yang ada high-blood pressure dilarang sama sekali minum nescaffe nih. Well, bende nih mmg tak boleh diambil sambil lewa sebab orang yang ada darah tinggi nih kalau terlalu tinggi sangat blood pressure dorang can caused fatalities. This is because it could rupture the blood vessel. One of the reason jugak kenapa ibu yang mengandung tidak digalakkan minum coffee.. 

Ada jugak yang kate:

"If everything is in moderation should be no problem.  I only drink one small cup per day.  Okay je.  Orang yang minum bergelas-gelas yang akan mengalami problems - palpitations, headaches (even migraines)."
Therefore, terpulanglah ye...

Apa yang Cip tau pasal kopi?


Untuk pengetahuan semua, koko bahan asal kopi tu mahal tau. So, how come ada manufacture kopi yang boleh jual kopi tersangatlah murah dalam kuantiti yang banyak? Ada sebab kenapa kopi kat Starbuck, Coffee Bean or even San Fransisco Coffee tu mahal. Sebab kopi dorang berkualiti dan pure kopi. Tak dak campuran bahan lain. 

Yang Cip tau ada di antara manufacture kopi nih, campur kopi dorang dengan tempurung kelapa yang telah dikisar dan di'roast' bersama kopi untuk menambahkan berat kuantiti kopi tersebut dalam packaging mereka. Dalam jangka masa panjang, boleh effect kidney seseorang tu. Ini kerana kidney duk tapis things that cannot be digested oleh perut manusia. Nak lagi best, detection untuk penyakit buah pinggang hanyalah apabila buah pinggang tu kemungkinan dah tak boleh function lagi.. Sebab buah pinggang nih selagi tak sampai stage paling teruk sekali, mmg susah sangat nak detect. 

Lepas Cip tau pasal nih, Cip lebih memilih kopi yang Cip minum. Bukan sengaja atau suka-suka Cip minum Starbuck or Coffee Bean tu, tapi sebab rasa dan kualiti yang Cip dapat. *Gune JCard dekat Startbuck dapat 10% less. 

Am gonna enjoy my coffee now... cheers.. :D





2 comments:

NH said...

cubelah Kopi Cap Daun yang ada cume di Serdang, Selama & x pasti kulim ada ke tak.. cuba la cari.. memang betul-betul kawww

Cik Cip Puding said...

Serious?! saya akan cube sedaye upaye saye... *mata bersinar-sinar*

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...