Oct 19, 2010

We are all the same

*Khusyuk tuu...

Sejak ayah dia belikan henpon untuk kegunaan dia ber'entertainment' bersama otomen² dia, setiap kali tu juga lah dia meminta untuk menonton aksi² otomen yang ayahnya download kedalam henpon tersebut. Banyak jugak koleksi otomen dalam henpon dia tu. Ada otomen tiga, kosmos, gaia dan hat len yang aku kurang pasti namanya sebab ini je yang selalu Ues mintak nak nonton.

Ye la kat rumah bukan ada cd otomen pun kecuali bila ada kat rumah papa. Itu pun cd tu dah hancus abang Aqeel buat perkasam dalam bilik. Since dia dah besar, dia melayan Ben10 je. Adik aqilah pulak suke Spongebob Squarepants.

Oleh yang demikian ayah Ues mengambil langkah dengan men'donlod' episod² kegemaran Ues kedalam henpon beliau.

Ues pandai bukak, tapi since tak pandai membaca lagi dia tak reti nak pilih mana satu. Makanya dia akan request dekat aku atau Syam. Ada masa, requestnya mudah sebab dia cakap straight the point.. "Ayah nak otomen tiga." atau "Nde nak otomen gaia". Senang kami nak fulfill terus request dia tu. Akan tetapi, ada masanya dia cakap gini... "Ues nak key nee key nee maaweehhh tuu.." Macam mana tu? Aku tak faham. Ayah dia pun lagi la tak faham. Mujur ayah dia yang donlod dan selalu terdengar mana satu hat dia selalu nonton. Jadik, ayah dia mendapat kesimpulan hat episod mana yang Ues maksudkan.. Ada jugak sekali sekala tersalah pilih... Merengek lah dia sebab tersalah.. Ini lah terjadi bila ada miscommunication.. So, caranya.. kene la bukak satu persatu..

*pose manjew ala² shahir beliau

Disitu lah bermulanya aku mintak Ues ajarkan aku lagu otomen gaia yang dia selalu nonton tu..
key nee key nee maaweehhh.. tamba aa teh....
key nee key nee maaweehhh.. utaa aa teh....
Hat tu je la tau pun... Ada jugak Ues ajar yang lepas tu tapi aku sendiri tak tau nak sebut guane.. Jadi aku give up.. lepas ni kalo dia mintak otomen hat tu.. dah paham le dah..

Ues ni daripada kecik lagi memang seorang yang berani dan kurang makan saman hehehe.. Selalunya bebudak ni sometimes gayat la, takut nak kuar sorang² la.. Tapi Ues ni mmg thak la kann.. *kak junne, pinjam kate² yu.

Yup, he is very brave and very confident. Sampaikan kami yang tolong takutkan untuk dia sebab dia ni dari kecik suke pakai terjah je.. For example bila mandi kolam or mandi kat air terjun. Dia tau dalam tapi dia pedulik apa.. terjun aje especially kalau dia tahu yang ayah dia ada nearby. Tak macam Abg Aqeel. Penakut. Apaa daa.. Abg Aqeel ni ada trust issue sama ni.. Anyway, bebudak ni dari kecik jangan ditakut²kan.. If benda yang dia nak buat tu kita tak bagi sebab merbahayakan diri mereka kene explain & reasoning sampai mereka faham consequencesnya. Jadik la mcm abg aqeel yang penakut tak pasal². Makan ayam pegang sendiri pun geli takut kotor..

Kesimpulan yang cuba aku sampaikan ialah kita sebagai orang yang lebih adult sometime full of ego and rasa diri sendiri betul all the time sampai mereka yang lebih muda ajar sesuatu kat kite pun kita tak mampu terima. Kita ni sampai mati pun akan keep on learning. Tak kisah la siapa jua guru kita. Boleh jadi pengalaman sendiri, anak², budak² sampai la ke orang tua.. So, untuk belajar, jgn jadik bodoh sombong.

*jgn memain. pose akrobatik otomen beliau sangat danjewes..

"Jangan sekali-kali menganggap bahawa sakit ini merupakan suatu musibah, nasib buruk atau hukuman. Tidak… Dalam hidup kita, sihat dan sakit kedua-duanya adalah ujian. Kita diberikan kesihatan untuk menguji adakah kita syukur dan berterima kasih kepada-Nya. Kita diuji dengan kesakitan untuk menguji adakah kita sabar dan ingat kepada-Nya.

Jadi, sakit dan sihat, dua-dua adalah ujian, dan dua-dua boleh jadi baik atau buruk. Baik jika kita positif terhadapnya, dan buruk jika kita memilih untuk berfikiran negatif terhadapnya."

3 comments:

ZERO VENDETTA said...

Saya suka benda ni, "explain & reasoning"...b4 tis saya pnh dgr & start dr tu saya sntiasa ingt utk didik amani kelak.moga2 berjaya insyaAllah.amin...

**tgk2 mcm byk je saya boleh blaja dr akak bab pergaulan anak-beranak ni :)

Deeeee said...

Salam Azrul,

Sometimes we learn from kids. Kan.. dia orang sangat jujur. Orang tua banyak dalih nya.. hehehee

Cik Cip Puding said...

Frankly speaking after reading a lot of self-help, motivational, psychology & other related books regarding communicating (with the intention of communicating with my siblings much² more better) helps me so much in understanding people especially 'kids'.

The more knowledge you have, the greater will be your fear of Allah. -Abu Bakr Raliyallahu Anhu-

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...