Aug 10, 2010

Escapism



Adakala hari hari yang dilalui seakan mendung, kelabu dan tak ceria. Ini agaknya yang dikatakan stress barangkali. Dalam masa yang sama kerisauan melanda diri. Risau dengan masalah-masalah duniawi yang tak akan pernah ada sudahnya. Kita semakin risau dan semakin susah hati.

Akhirnya tiada satu kerja pun yang berjalan lancar. Serba ada yang tak kena.

Mula aku mencari cari sesuatu bagi mengaburi perasaan yang tidak enak seperti ini. Bukan untuk melupakan terus dari memikirkanya tetapi sekadar mahu melapangkan fikiran yang berat dengan masalah harian.

Aku dapati (bukan capati yee) membaca mampu buat aku lupa sebentar tentang permasalahan yang ditanggung buat seketika. Membaca juga membantu aku meningkatkan daya imaginasi bagi menghayati pembacaan yang dipilih. Selalunya bila aku membaca aku mampu berehat dan otak ni dengan automaticnye mencari jalan keluar bagi permasalahan semasa yang dialami itu.

Keterujaan singgah di kedai buku terpancar di wajah tatkala mata melihat segala macam buku yang tersusun rapi di rak-rak mereka. Mula lah aku membayangkan alangkah bestnya sekiranya aku miliki perpustakaan untuk diri aku sendiri di rumah sebesar kedai ini.

Lawatan aku ke kedai buku selalunya lama. 2 ke 3 jam atau lebih kadang-kadang tu. Memilih buku yang terbaik supaya dapat dibaca sekembali di rumah.

Selalunya aku akan singgah di seksyen novel fiksyen, chick flick, self-motivation, psychology, pre-teen, new arrival, relationships, majalah & autobiography. Aku akan pusing² sampai pening. Rasa macam nak bawak semua buku tu balik.

Sekiranya ada duit lebih, ada sampai RM200 jugak belanja untuk beli buku sahaja. Dah balik rumah baru la tepuk dahi.

Salah satu cara aku meng'escape'kan diri dari realiti untuk seketika.

*Edward pun baca buku.. ouww..

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...