Aug 9, 2010

Ketenangan menuju jalan yang benar...


Alhamdulillah semakin hampir Ramadhan, semakin teruja aku sebab dalam setahun ini lah antara bulan yang paling tenang pernah aku rasakan.. Nak buat baik tak susah macam selalu.. Nak bangun solat sunat pun tak payah.. Senang aje bila dah pasang niat..

Tertanya-tanya jugak macam mana agaknya berpuasa kali ni? Dulu, masa kecik-kecik, puasa tu rasa lama bebenor. Tapi dah meningkat dewasa ni, puasa terasa sekejap sangat. Oopss.. maksud aku, bulan Ramadhan terasa cepat je berlalu. Memang sekejap pun. Mana taknya. 30 hari je kot.. Pejam celik pejam celik.. dah raya..

Semalam masa pegi round-round kat dalam Ampang Park, terdengar akan lagu
Satu Hari Di Hari Raya dendangan M.Nasir.. Aduii... spoil sungguh.. Ade ke patut puasa tu tak mula lagi dah bukak lagu raya.. chet!!

Pemergian arwah Ibu tahun lepas, buat raya aidilfitri tak bermakna macam tahun-tahun yang sebelum ni. Aku dengan adik beradik macam biasa la travel kami-kami je.. Dah besar bawak hala tuju sendiri. Balik Sepang dan lepas tu balik Perak le. Then kembali ke KL semula dan hopefully dapat puasa enam.. Insyallah..

Dari dua tahun lepas aku berniat nak qatamkan Quran masa dalam bulan Ramadhan.. Hehehe.. tak lepas lepas. Selalu sampai tang tengah je.. Tetibe dah raya.. Adeh.. Tahun ni, Insyalah.. lepaih kan lagi setengah tu.

Baru dua hari lepas aku mendapat khabar berta yang mengejutkan dimana Luthfi yang bekerja kat ofis atas, accident kat jalan ke Seremban. Umur arwah tak panjang. Arwah meninggal di tempat kejadian.. Aku tak berapa kenal Luthfi tu. Tapi ada la sekali sekala nampak dia lalu depan aku masa ngah makan kat kedai bala dan bila kawan-kawan ofis dia bercerita tentang dia.. Sangat bagus. Senantiasa puasa dan tak pernah pandang perempuan. selalu jalan pun tunduk aje.. Boleh dikatakan kebanyakan mereka akan bercakap benda yang baik-baik tentang Luthfi. Mungkin itu sebabnya Allah ambik dia dulu sebab Allah lebih sayangkan dia.. Yang masih tinggal kat muka bumi ni pun Allah sayang tu sebab Allah bagi lagi kita masa untuk memperbaiki diri sendiri dan amalan kita yang tak seberapa ni.

Sesungguhnya berita tentang kemalangan Luthfi membuatkan ramai yang terkejut dan insaf aku rasa. Termasuk lah aku ni. Betapa sekejap je Allah nak tarik nyawa seseorang tu..

Bila lagi kita nak insaf dan menuju ke jalan yang benar sebelum terlambat?

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...