Aug 2, 2010

Solat itu tiang agama






Allah tidak akan sekali-kali menguji hambaNya diluar kemampuan hambaNya. Allah tahu kita kuat dalam menghadapi ujianNya jadi Allah berikan ujianitu ke atas diri kita. Di sini kita dapat lihat betapa sayang dan kasihnya Allah kepada kita sebagai hambaNya.Pasti Allah telah aturkan yang terbaik buat kita kerana setiap yang berlaku ada hikmahnya.

Benar sama sekali. Tapi sometimes bila kita tahu saja dan tak sematkan dalam hati maka nak mengharungi ujian maha hebat itu, sangat lah payah. Mula lah keluar statement² yang seperti tidak bersyukur akan anugerah Allah swt. Ini adalah diantara perkara yang senang kita cakap tapi sangat susah kita nak buat.. Seriously. Seantero lah dengan solat sunat.. Berapa ramai yang solat sunat nih jadik amalan dia? (termasuk aku le tu) Padahal solat sunat ni bukan susah nak buat. 2 rakaat je pun. Macam solat subuh. Mesti ada pulak yang menyambung "solat subuh pun tak buat.." Itu lah dia..

Sesungguhnya bacaan dalam solat itu sendiri adalah doa. Doa kepada segala kebaikan untuk diri kita. Bila kita tak solat, kita tak berdoa dekat Allah swt, kita adalah seorang hamba yang bodoh sombong. Seorang hamba yang tak mengenang budi. Seorang hamba yang tak kenal dek untung.

Oleh yang demikian, maka perjalanan hidup tu jadi payah. Masalah senantiasa. Dari satu masalah, ke satu masalah yang lain. Hidup ni rasa terlalu berliku-liku. Tiada perasaan tenang hadir dalam diri membuatkan senantiasa berasa risau dan takut kerana sesungguhnya itu jugalah janji Allah swt pada hambanya yang tidak bersolat 5 waktu sehari semalam.

p palang s: Solatlah kamu sebelum kamu disolatkan. Selamat menyambut Ramadhan yang penuh dengan keberkatannya.. Mungkin ini Ramadhan kita yang terakhir.


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...