Aug 4, 2010

Impian bakal jadi kenyataan?




Sedang aku drive sambil menikmati panorama disekeliling aku (melalui jalan depan Stadium Hoki Bukit Jalil) dimana orang sudah mulai ramai. Ada yang nak melintas tapi teragak-agak kerana kereta yang banyak berpusu². Betapa la bagus sekiranya tahap facility untuk pedestrian dan public transport adalah tip-top kat Malaysia ni.


Aku kesian sebenarnya pada pedestrian yang nak melintas jalan tu kadang² kene maki hamun dek pemandu kereta yang tiada kesabaran. Padahal kat situ zebra crossing. Kita sebagai pemandu yang berhemah sememangnya perlu memberi laluan kepada pejalan kaki ataupun yang menunggang basikal (ada ke naik basikal kat KL?) ingin melintas jalan.

Bukan takda pedestrian walkaway kat Malaysia ni. Ada tu ada tapi tak selamat. Kat sekeliling walkaway tu sangat mengerikan selalunya. Sapa yang nak berjalan kaki kesana kesini bila nyawa seakan terancam. Well, bagus pada mereka yang ada kenderaan kesana kemari Insyallah lebih selamat. Tapi bagi mereka yang berpendapatan rendah? Kenderaan yang mereka mampu naiki ialah public transport. Itu pun tak ikut time. Banyak kelemahan pendek kata. Walaubagaimanapun tetap bersyukur ada segala macam kemudahan ini di Malaysia nak dibandingkan negara yang lebih mundur.

Aku pun sebenarnya tak suka nak bawak kereta kesana sini dalam short distance ni. Lebih banyak duit yang keluar. Tak ley nak sep langsung. Badan pun jadi malas. Tapi aku seronok sekiranya di Malaysia nih, Pedestrian facilitynya dinaik tarafkan supaya lebih seiring dengan status negara membangun. Lebih ramai yang akan guna public transport, lebih ramai yang sihat sebab semua orang akan guna walkaway yang disediakan and at the same time environment lebih terjaga dan terlindung daripada polution yang semakin menjadi². Kurangnya asap² dari kenderaan. Malah ekonomi negara juga akan meningkat. Rakyat pun akan lebih sayang pada negara sendiri. Aku akan lebih menghargai apa yang aku nikmati di negara kelahiran aku sendiri, Malaysia..

Tapi tu la, sekiranya ada facility yang pelbagai sekalipun tapi mentality kebanyakan orang masih ditakuk lama, tak berguna juga sebab akhirnya kemudahan² ini akan habis di vandalize oleh mereka² yang kurang pengetahuan, kurang penghargaan dan kurang hormat ke atas apa sahaja yang ada di depan mata mereka. Ruginya kita...



Firman Allah :
“Dan janganlah kamu memalingkan mukamu dari manusia ( karena sombong ) dan janganlah kamu berjalan di muka bumi dengan angkuh. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang sombong lagi membanggakan diri.”
(QS Luqman : 18 ).

Kat bawah ni adalah antara tempat² yang komunitinya menjaga kemudahan² pedestrian mereka.. Something we can think about.

Memphis, TN USA

Bicycle Lane in Madison, NY

Malmo, Sweden

Baltimore City


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...